25.03.2012

Foccacia



Lilly har plukket hestehov, et sikkert vårtegn! 

Selv om sol og skyfri himmel lar vente på seg, så fikk jeg en herlig vårfølelse da Lilly kom inn med hestehov!  
















Og jeg har laget foccacia! Jeg laget to langpanner, så jeg kan fryse ned. Det er veldig enkelt å lage, og man kan smaksette det med hva man vil. I dag hadde jeg i chorizo, soltørket tomat og cherrytomat. Bruker å ha i fetaost også, men det hadde jeg ikke hjemme. Også laget jeg en uten noe.







Oppskriften jeg bruker er fra trinesmatblogg.no, en fantastisk matblogg!



50 g gjær
1 l vann
6 ss olivenolje
2 l mel
1 ts salt
1 ts sukker



Løs opp gjæren i lunket vann. Ha i salt, sukker og olivenolje. Tilsett melet under elting. Dekk bollen med plast, og la heve  ca. 40 min. Legg bakepapir i langpanne og hell i deigen. Tilsett det du skal ha i, og trykk det litt ned i deigen. Dekk med plast, og la heve igjen i ca. 30 min. Ha over litt olivenolje og gjerne litt flaksalt, og evt. rosemarin. Sett nederst i varm ovn, 225 grader i 30 - 40 min. Avkjøl på rist, og nyt! Godt med aioli, eller til suppe.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar